Kronhusbodarna

Efter ett akut besök hos frisören i går (jag hade en olycka med L'Oreals blondblonda färg), satt jag och älsklingen och njöt av sommaren på ett av Götebogs mysigaste caféer. Det är så underbart att kunna ladda parenergin i vackra och lugna omgivningar. Man riktigt känner hur stark kärleken är och hur gott det är att bara spendera tid i varandras sällskap!

Följer man Postgatan från Nordstan kommer man in i Göteborgs gamla stadsdel. Och här, mysigt undangömd från stress och jäkt ligger Café Kronhuset. Här sitter man någon timme i solen (eller under parasollerna) och njuter lunch innan man strosar omkring bland de små företagen som etablerat sig här.

Kronhuset i sig färdigställdes i 1654 och är Göteborgs äldsta profana byggnad. Det användes till att börja med som tyghus, eller lager för garnisonens material, t.ex. kanoner, uniformer och mat.

I början på 1860 kallades riksdagen i Göteborg av Karl X Gustav, och då fungerade Kronhuset som rikssal. Kungen dog dock i samband med denna riksdag och hans fyraåriga son utropades till nya kungen Karl XI av just sagda riksdag. I dag tjänar Kronhuset som konsertlokal för GöteborgsMusiken.

Runt Kronhusets gård ligger Kronhusbodarna, som är en samling gula byggnader. Här finns bl.a. Göteborgs Chokladfabrik och Karamellfabrik, Glashyttan, Klockboden, Kronhusgårdens Lanthandel och Kuhlins Guld. I augusti varje år ordnas dessutom en konsthantverksmarknad på gården, och i december en julmarknad.

Och FYI, chokladfabriken har extremt god choklad! Har jag hört....

65115-98965115-991

Foto: kronhusbodarna.nu


Comments
Postat av: saravillfara

Vad mysigt det låter där!
Vacker miljö och sällskap av älsklingen, kan ju inte bli bättre!

Postat av: Nilla

Vad fint inlägg du har gjort! Jag ska försöka att komma ihåg det där tills nästa gång jag ska till Göteborg.
Ha det bra.

2006-07-30 @ 13:22:48
URL: http://tankebubblor.blogg.se/
Postat av: Anneli

Vad fint du beskriver ert förhållande:)
Och vilken trevlig miljö:) Det får bli ett besök där vid nästa Gbg-besök! Tack för tipset!

2006-07-30 @ 13:40:41
URL: http://flitigamyran.blogg.se
Postat av: Malin

Det har jag missat när jag varit i Göteborg. Ska jag lägga på minnet, ser ju så mysigt ut!

2006-07-30 @ 23:44:58
URL: http://mrsmalinski.blogg.se

Comment here:

Name:
Remember me?

E-mail address:

URL:

Comment:

Trackback