Smarta tips om ägg

Jätteofta kommer man över små tips och tricks som man, när man behöver dem har glömt bort. Därför tänkte jag att jag helt enkelt bloggar dem i ordningen jag hittar dem, så vet jag vart jag skall leta. Klyftigt värre! ;-)

Att skilja gulan från vitan:
Häll ägget i en tratt. Då ligger gulan kvar medan vitan rinner ned.

Rått eller kokt?

Snurra på ägget om du inte vet. Är det kokt så snurrar det lätt och om det är rått så vill det nästan inte röra på sig.

Färskt eller ruttet:

Lägg ägget i en skål med vatten. Om ägget är gammalt, flyter det upp till överflatan med den spetsiga ändan nedåt. Ett färskt ägg sjunker till botten.

Porös äggröra:

Om du vill ha extra porös äggröra, tillsätt en tesked bakpulver utrörd i lite mjölk, i röran.

Luftig omlett:

För att få en luftig omlett skall man tillsätta salt efter att man vispat äggen.



65115-1352

Kollage av FF


Comments
Postat av: Anneli

Precis, man vet att det antingen ska snurra fort eller långsamt, flyta eller sjunka, men man kommer ju inte ihåg vad det betyder!! Tackar!! Blomman?? :) Säjer man så i Norge? Sött!:)


Comment here:

Name:
Remember me?

E-mail address:

URL:

Comment:

Trackback