Ljuvliga Fyn

Nästan en vecka har gått sedan jag åkte iväg, och redan imorgon bär det hemåt till Göteborg. Och även om jag längtar hem till ljuvliga Götet så är det med viss sorg i hjärtat som jag denna allra sista gång lämnar lilla Årslev utanför Odense i Danmarks trädgård; Fyn.

Mamma och hennes goa sambo flytter till Norge om en månad och därmed är en lång epok över. Danmark har varit ett givet semesterland på sommaren och jag har lärt mig älska Danmark och danskarnas attityd. Jag kommer nog fortfarande att resa till Danmark men mer i andra hand, efter Sverige och nu Norge.

Här kommer lite bilder av hemmet på Fyn, och historien kring det.

image1965

Gården har fyra längor kring en innergård, vilket var en väldigt vanlig arkitekturtyp när den byggdes kring 1630. Tidens anda förstärks än mer av det traditionella korsvirket och av stråtaken. Här ovan ser ni gården i all sin prakt, med den stora trädgården som hör till.

image1964

Innergården är en ljuvlig oas för trädgårdsälskaren precis som för soltillbedjaren. Själv är jag den senare typen och många soltimmar har spenderats med att göra lite och ingenting.

image1966

Ingången till huvudhuset, badande i sol.

image1967

Ett par vallmor har letat upp sig bland en hög förgätmigej.

image1968

Ett vackert päronträd stod mitt i trädgården innan stormen kom och välte ner det. Nu finns en Magnolia där i stället.

image1969

En mysig sommarbok i en skön fåtölj under ett skuggande träd,. Då är sommaren som bäst!

image1970

Varje år föds en hög andungar under någon passande buske i trädgården. Och efter ett tag kan man skåda dem alla, spatserandes över gräset till ankdammen nederst i trädgården.

image1971

Trädgården i full blom!

image1979

En av längorna.

image1972

Stockrosor pryder väggen längs huvudhuset.

image1973

Nederst i trädgården finns ankdammen som skiljer trädgården från vägen.

image1974

Och här bor änderna!

image1976

image1978

image1981

image1982

image1983

En liten smakbit av inredningen. Det är från min mor jag har ärvt inredningsbacillen. :)

image1980

Slutligen, en vacker vinterbild.

Comments
Postat av: Hanna-Sofia

Vilket fantastiskt hem!

Postat av: Bettina

Eller hur? Jättefint!

2008-05-20 @ 09:10:12

Comment here:

Name:
Remember me?

E-mail address:

URL:

Comment:

Trackback